W czasie wznoszenia różnego rodzaju budowli czy ich rozbierania konieczne jest użycie specjalistycznego sprzętu, takiego jak np. tradycyjny lub żuraw wieżowy z możliwością swobodnego przemieszczania się. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że nie są one jednakowymi pojazdami, a co za tym idzie – nieprawidłowy wybór żurawia może w znacznym stopniu utrudnić przeprowadzenie wspomnianych prac lub nawet całkowicie je uniemożliwić. Dlatego postanowiliśmy dziś bliżej przyjrzeć się obu rodzajom tych urządzeń dźwignicowych, wskazując na główne różnice między nimi.
Jak skonstruowany jest tradycyjny żuraw wieżowy?
Żuraw typu wieżowego, określany bardzo często po prostu dźwigiem, jest pojazdem wykorzystywanym znacznie dłużej od mobilnego. Jego konstrukcję tworzą następujące elementy:
- kratowana wieża;
- ramię wysięgnika;
- przeciwwagi;
- kabina operatora;
- kotwy.
Ostatnie z wyżej wymienionych części są szczególnie istotne, ponieważ w głównej mierze wpływają na fakt, że wyposażone w nie pojazdy nie są zdolne do swobodnego przemieszczania się po określonym terenie. Służą natomiast do – jak sama ich nazwa wskazuje – zakotwiczenia dźwigu w wybranym miejscu w taki sposób, by przebywanie w jego pobliżu było całkowicie bezpieczne, a wykonywanie określonych prac – efektywne. Jeśli zaś chodzi o sposób przewiezienia zwykłego żurawia wieżowego do miejsca, w którym konieczne jest jego wykorzystanie, warto pamiętać o tym, że służą do tego samochody typu ciężarówka. W tym celu należy wyposażyć je w na tyle pojemne przyczepy, by można było umieścić w ich wnętrzu przeciwwagi, kratownicę i pozostałe elementy konstrukcyjne.
Samojezdny żuraw wieżowy – jaka jest jego główna zaleta?
Samojezdny żuraw wieżowy jest urządzeniem podobnym do tradycyjnego pod względem konstrukcji (nie posiada kotew), a w wielu przypadkach nazywanym jego lepszą wersją. Dlaczego? Przede wszystkim za sprawą swojej zdolności do przemieszczania się na praktycznie dowolną odległość. Posiadając podwozie samochodowe, nie wymaga od swoich użytkowników rozkładania na mniejsze elementy i transportowania ich za pomocą ciężarówek, dzięki czemu jest po prostu wygodniejszy w użyciu i pozwala zaoszczędzić na czasie, gdy zachodzi potrzeba zastosowania go na placu budowy lub w innym miejscu. Nie oznacza to jednak, że pomiędzy mobilnymi żurawiami wieżowymi a tradycyjnymi nie da się zauważyć więcej różnic. Wręcz przeciwnie – jest ich dość sporo. To zatem odpowiedni moment na to, by przypomnieć te najważniejsze każdemu, kto chciałby dokonać zakupu jednego z nich lub wynająć na określony czas.
Czym różni się zwykły żuraw wieżowy od mobilnego?
Zdolność samojezdnego żurawia wieżowego do swobodnego dokonywania zmiany swego położenia sprawia, że może on nie tylko znaleźć się na placu budowy lub w innym punkcie na mapie prędzej od tradycyjnego, ale też zostać wykorzystany tam, gdzie rozstawienie zwykłego dźwigu jest niemożliwe lub znacznie utrudnione. Mamy tu na myśli przede wszystkim wąskie ulice, charakterystyczne zwłaszcza dla centralnych części miast. Na terenach otwartych wykorzystanie żurawia wieżowego bez podwozia samochodowego jest już znacznie łatwiejsze. Z drugiej jednak strony proces jego przewożenia oraz składania i rozkładania zajmuje dość dużo czasu, a to powoduje, że w ciągu jednego dnia raczej trudno jest wykorzystać tego rodzaju urządzenie w więcej niż jednym miejscu. Jeśli więc ktoś chciałby wejść w posiadanie żurawia, który następnie mógłby być wynajmowany na określony czas kilku Klientom w ciągu jednego dnia, lepszym wyborem będzie mobilny żuraw wieżowy.
Żuraw wieżowy czy samojezdny – którym wygodniej sterować?
Czas i liczba osób potrzebnych do rozstawienia mobilnych i tradycyjnych żurawi wieżowych to aspekt, na który radzimy zwrócić szczególną uwagę, przyglądając się tym urządzeniom. W przypadku pierwszego z wymienionych proces ten – podobnie jak transport – przebiega szybciej, zajmując najczęściej kilkadziesiąt minut. Dodatkowo czynność tę jest w stanie wykonać nawet zaledwie jedna osoba. Z kolei tradycyjny dźwig wymaga w większości przypadków do dwóch dni na to, by został rozstawiony, a ponadto potrzebne jest do tego wykorzystanie innego typu dźwigu (samochodowego) po to, by został bezpiecznie zakotwiczony. Poza tym w takiej sytuacji konieczne będzie użycie także co najmniej kilku par rąk do pracy… Jedna osoba wystarczy natomiast do sterowania zarówno mobilnym żurawiem wieżowym, jak i tradycyjnym. W przypadku urządzenia ze zdolnością do samodzielnego przemieszczania się można to robić jednak nie tylko w momencie zasiadania wewnątrz kabiny przeznaczonej dla operatora, ale też poza nią – poprzez pilot do zdalnego sterowania. Zakotwiczone dźwigi zostały natomiast skonstruowane tak, że w ich przypadku operator zawsze musi pozostawać w środku kabiny, aby móc wykonywać swoją pracę.
Najnowsze komentarze